Om det är dags att starta ett företag och man tror att man har en genialisk samt välarbetade affärsidé så kan mycket väl hända att man går på nitlotten ändå. Det sägs att i snitt lyckas man som företagare med tredje försöket. Men hur kan man göra för att undvika att ens chansa att ligga ute med en massa pengar som man investerat i företaget? Det finns några bra saker man kan göra innan man ens startar ett företag som ändå kan säkerställa eller åtminstone ge en bättre hint om det är värt att satsa på en idé eller inte.
Frilansa
Ett väldigt bra sätt att testa en affärsidé på skulle kunna vara att frilansa. Det kan man göra genom till exempel Frilans Finans där man inte behöver ha ett företag för att fakturera. Detta är väldigt bra om man har tänkt sig att sälja tjänster. Då kan man skapa en faktura och sen får du en skattad och klar lön. Det är hur smidigt som helst. Man kommer alltså få in pengar medan man testar sin affärsidé. Det är helt gratis och det enda de tjänar på det är några få procent i avgift per utbetalad lön. Det är även ett väldigt smidigt sätt att jobba på om man inte tänkt sig att starta igång ett företag, då de sköter all beskattning till exempel. Oavsett så är det ett gratis alternativ att testa sin affärsidé på, plus att man ändå tjänar pengar samtidigt. Detta rekommenderas starkt att testa om man säljer tjänster.
Marknadsundersökningar
Ett annat effektivt sätt att testa om affärsidén kan ge utslag är genom marknadsundersökningar. Det går att göra på flera olika sätt. Det finns företag som jobbar med marknadsundersökningar för en relativt billig summa. Det går att göra enkätundersökningar, det går att intervjua människor och det går även att kolla hur liknande affärsidéer säljer på andra ställen i världen.
Prototyp
Det är ett vanligt sätt att testa olika produkter, hårdvara som mjukvara. En prototyp görs framförallt för att se om det finns eventuella fel med produkten som går att rätta till, om det går att utveckla ytterligare något mer och om det är värt att sätta ut produkten på marknaden eller i massproduktion. Det är ett sätt för att få en vettig överblick över produkten helt enkelt och om den är värd att satsa på. En produkt utgör ju oftast en väldigt stor del av en affärsidé och därför är det viktigt att den verkligen blir bra innan den lanseras om det för med kostnader att lansera.