Anställ rätt person

Det kan verka ganska uppenbart att man ska anställa rätt person till olika jobb. Men i själva verket är det relativt svårt att anställa rätt personer, framförallt på grund av att man måste kunna läsa av hur människor fungerar.

Är det alltid bäst att anställa erfarna personer?

Det kan kännas tryggt att anställa någon som har jobbat inom en viss bransch i flera år. I grund och botten måste man dock alltid tänka på vad det är man vill ha i en anställd, samt vilken påverkan man vill att den anställde ska ha inom företaget. Om man exempelvis vill att den anställde ska komma med nya idéer kring rutiner och metoder så är det inte nödvändigtvis bäst att anställa någon med flerårig erfarenhet. Anledningen till detta är att yngre personer oftare kommer med nya idéer och vill visa framfötterna.

Anställd beroende på behoven

 

Det är därför viktigt att man anställer beroende på sina behov. Om man exempelvis behöver en person som kan lära sig nya rutiner fort och komma in i arbetet kan det vara bra att anställa någon med viss erfarenhet. Men om man behöver en person som är stabil, trygg och vill ha en långvarig tjänst inom företaget kan det vara bra att anställa någon som är äldre och är van vid arbetet. Allt handlar alltså om vad man är ut efter när man rekryterar någon. Av denna anledning tycker många det är svårt att rekrytera, framförallt då det kräver en viss förståelse kring hur människor fungerar, både i grupp men också personligen.